استخدام جدید در آموزش و پرورش در سال 92
برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه بخوانیم؟
خبر ۱۹ آذر ۹۲ -برنامه جدید استخدامی آموزش و پرورش
بحث عدم ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جمله مباحثی است که طی سالهای اخیر مورد توجه وزرای آموزش و پرورش قرار گرفته است و هر ساله دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی این وزارتخانه به اداراتکل آموزش و پرورش استانها ابلاغ میشود.
اما مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش، آنقدر رنگ کهنگی به خود گرفته است که با بخشنامههای تکراری هر سال حل نمیشود؛ وجود معلمان مازاد در شهرها و کمبود معلم در مناطق محروم و روستاها یکی از مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب میشود.
* طی کردن مسیر طولانی برای تدریس
یکی از فرهنگیان شهرستانهای استان تهران به خبرنگار فارس بیان داشت: در مناطق محروم، امکانات کمتری برای تدریس وجود دارد و از سویی، امتیاز خاصی نیز برای معلمان مناطق محروم و روستایی وجود ندارد و این باعث میشود که معلمان بعد از چند سال درخواست انتقال به شهر را داشته باشند.
وی ادامه داد: در برخی مناطق، معلمان مجبور هستند که مسیرهای طولانی را از محل سکونت خود تا محل تدریس طی کنند.
این فرهنگی اضافه کرد: اتفاقاتی که برای معلمان طی سالهای گذشته در مسیر رفت و آمد به مدرسه از محل سکونت و بالعکس رخ داده است، از جمله مواردیست که موجب میشود معلمان تلاش کنند تا محل تدریس خود را به محل سکونت نزدیک کنند و البته از گذشته نیز قانونی هست که بعد از چند سال تدریس در منطقه محروم، امکان انتقال به شهر وجود دارد.
فرهنگی دیگری در شهر تهران نیز گفت: در سالجاری، وزارت آموزش و پرورش تعدادی از نیروهای کار معین را به نیروی پیمانی تبدیل کرد با این شرط که فرد مورد نظر به مدت ۵ سال در منطقه محروم تدریس کند.
وی ادامه داد: اکثریت این افراد، این شرط را پذیرفتند زیرا میخواستند از آینده شغلی خود مطمئن شوند اما این موضوع به منزله رضایت از کار نیست چرا که مجبورند راه طولانی را تا منطقه محروم طی کرده و شرایط سخت کار را تحمل کنند.
این فرهنگی افزود: مسلماً تعدادی از این افراد بعد از ۵ سال، توقع دارند که محل تدریس خود را تغییر داده و به منطقه بهتری برای فعالیت بروند و این موضوع به این معنی است که در ۵ سال آینده باز در مناطق محروم فوق، کمبود معلم وجود خواهد داشت.
* حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش با بومیگزینی
علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش، یکی از راههای حل مشکل نیروی انسانی را بومی گزینی میداند؛ وی در نشستی درباره ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته توسط تیم تخصصی مطالعاتی در این زمینه بر در نظر گرفتن مواردی نظیر تراکم معلم در برخی مناطق، دورهها و رشتههای تحصیلی و جنسیت، بر احصای کمبود نیروی انسانی در مناطق با توجه به مؤلفههای یادشده و غیربومی بودن نیروی انسانی در مناطق محروم تأکید کرد.
وی با اشاره به مدت تعهد کمتر از پنج سال نیروی انسانی غیربومی در مناطق محروم تصریح کرد: پیشنهاد شده است که در استخدام نیروی انسانی ، بومی بودن افراد به عنوان یک مؤلفه مهم مدنظر قرار گیرد.
فانی تأکید کرد: باید با در نظر گرفتن مؤلفههایی نظیر افزایش حقوق و فوقالعاده شغل برای نیروهای انسانی که به دلیل کمبود نیرو از تدریس در دوره تحصیلی بالاتر به دوره پایین تر منتقل شدهاند، انگیزه ماندگاری و رغبت آنان برای تدریس در دوره تحصیلی جدید افزایش یابد.
به گزارش فارس، با این حساب، به نظر میآید در برنامه جدید استخدامی آموزش و پرورش، شاهد بهکارگیری نیرهای بومی هر منطقه باشیم البته باید در نظر گرفت که اگر این موضوع بدون کارشناسی و عدم ایجاد انگیزه صورت گیرد، شاید بعد از مدتی نیروهای بومی نیز توقع انتقال به منطقه بهتر را داشته باشند و آن وقت، همان آش و همان کاسه.
خبر ۱۷ آذر ۹۲ -کمبود ۳ هزار معلم ابتدایی، مشکل آموزش و پرورش اصفهان
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه نیروی انسانی با مشکل روبرو است و از مشکلدارترین استانها در این خصوص است، گفت: متاسفانه این مشکل به گونهای است که در حال حاضر با کمبود سه هزار معلم مقطع ابتدایی روبرو هستیم.
به گزارش خبرنگار «آموزشو پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، سید مجید عاملیان در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان که با حضور محمد دیمهور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان، همواره تلاش کرده است در سه محور صداقت، دلسوزی و تعاملات انسانی فعالیت و اهداف خود را دنبال کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۷ هزار دانش آموز در قالب ۱۷ هزار کلاس درس و ۲۶۲۷ مدرسه مقطع ابتدایی در استان مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته کثرت طرحهای آموزشی، یکی از مشکلات مقطع ابتدایی بود، افزود: با وجود مشکلات سعی کردیم از میزان کیفیت فعالیتهای آموزشی استان کاسته نشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه با وجود مشکلات و کمبود امکانات مدارس استان بهترین عملکرد را در فعالیتهای آموزشی داشتهاند، خاطر نشان کرد: ۲۶۰۰ کلاس درس در مقطع ابتدایی استان علی رغم کمبود امکانات بهترین عملکرد را داشتهاند.
عاملیان با تاکید بر این نکته که استان اصفهان در زمینه نیروی انسانی با مشکل روبرو است و از مشکلدارترین استانها در این خصوص است، ادامه داد: متاسفانه این مشکل به گونهای است که در حال حاضر با کمبود سه هزار معلم مقطع ابتدایی روبرو هستیم.
وی به اجرای طرح چند معلمی به منظور رفع مشکل کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: تلاش کردهایم با اجرای این طرح بتوانیم کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم و در حال حاضر ۴۰۰ سرباز معلم در مقطع ابتدایی استان مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان به اجرای طرح ۳ ۳ ۶ مقطع ابتدایی در ۳۰ درصد مدارس شهری استان اشاره کرد و ادامه داد: مشکلات مالی از دیگر چالشهای آموزش و پرورش استان است و به این دلیل امکان انجام بازدید از مدارس مختلف استان فراهم نشده است.
عاملیان به اجرای طرح راهبران آموزشی برای رفع مشکلات مربوط به بازدید از مدارس استان اشاره کرد و گفت: بر این اساس در تلاش هستیم که بازدیدهایی توسط معلمان از مدارس صورت گیرد و نتایج آسیب شناسی های مربوطه بررسی شود.
برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه بخوانیم؟
۲۸ آبان ۹۲ – وزیر آموزش وپرورش: وضعیت تمام نیروهای قراردادی قبل از مهر ۹۳ مشخص می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: تکلیف تمام نیروهای قراردادی این وزارتخانه قبل از مهر ۹۳، تعیین میشود.
علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت نیروهای قراردادی این وزارتخانه اظهار داشت: یکی از محورهای فعالیت ما در آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: وضعیت نیروهای قراردادی در کمیته ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش بررسی میشود و تا قبل از مهر ۹۳، تکلیف همه روشن خواهد شد.
به گزارش فارس، در سال گذشته تعدادی از نیروهای قراردادی آموزش و پرورش به شرط کار در مناطق محروم و معلم شدن، تبدیل وضعیت شدند و وضعیت کاری آنها از قراردادی به پیمانی تغییر کرد؛ طی سالهای گذشته نیز با تعداد زیادی از نیروهای شرکتی خداحافظی شد.
۲۸ آبان ۹۲ – دولت پاسخگوی استخدام معلمان در طرح مهرآفرین
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تامین حق التدریس معلمان منتظر هستیم اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری تامین شود.
به گزارش توس پرس به نقل از تسنیم,علیاصغر فانی درخصوص اینکه چرا حقالتحریر معلمان از اردیبهشت ۹۲ پرداخت نشده است و این موضوع موجب نارضایتی فرهنگیان شده است، اظهار داشت: بخشی از اعتبارات حق التدریس معلمان پرداخت شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که باقیمانده مطالبات حق التدریس معلمان چه زمانی پرداخت میشود،گفت:منتظر هستیم تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری اعتبارات لازم را تامین کند و در آن صورت حق التدریس معلمان را پرداخت خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بخشی از فرهنگیان در رابطه با طرح مهرآفرین و وضعیت استخدامیشان سوال دارند، عنوان کرد: در این زمینه دولت باید پاسخگو باشد.
خبر ۱۴ آبان ۹۲ -استخدام ۱۸۰ مربی قرآنی
مدیر دارالقرآن مازندران از فعالیت ۶۰ هزار مازندرانی در خانههای قرآنی این استان خبر داد و گفت: ۱۸۰ مربی قرآنی در دارالقرآن مازندران استخدام شدند.
سعید قربانی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با تاکید بر افزایش فعالیت خانوادهها در حوزههای قرآنی،افزود: حضور جوانان در محافل قرآنی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه جلوگیری میکند.
مدیر دارالقرآن استان مازندران مدارس را یکی از مراکز مهم ترویج فرهنگ قرآنی دانست و بیان کرد: اما این روزها در مدارس به ترویج فرهنگ قرآنی توجهای نمیشود.
قربانی با اشاره به اینکه بیشتر دارالقرآنهای استان مازندران توسط مردم احداث شدند، بیان کرد: با توجه به بیمهریهای صورت گرفته از سوی مسئولان تعدادی از مراکز قرآنی و دارالقرآنهای استان مازندران در حال تعطیلی هستند.
وی از مسئولان و مردم استان مازندران خواستار همکاری با مراکز قرآنی شد تا این مراکز در ترویج فرهنگ قرآنی نقش موثری داشته باشد.
قربانی یکی از نیازهای ضروری جامعه را افزایش مراکز قرآنی در سطح استان مازندران دانست و بیان کرد: وجود ۵۰۰ مرکز قرآنی در استان مازندران جوابگوی ترویج فرهنگ صحیح قرآنی نیست و این امر نیازمند افزایش خانههای قرآنی در سطح استان مازندران است.
وی با بیان اینکه استان مازندران در سطح کشور بیشترین مرکز قرآنی را به خود اختصاص داد، بیان داشت: شهرستانهای ساری و بابل از بیشترین دارالقرآنهای موجود در استان مازندران برخوردار هستند.
این مسئول به فعالیت ۱۵ کارگاه قرآنی در مازندران اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ قرآنآموز در این کارگاهها در حال فعالیت هستند.
مدیر دارالقرآن مازندران از استخدام ۱۸۰ مربی قرآنی در خانههای قرآنی مازندران خبر داد و افزود: ۶۰ هزار مازندرانی در خانههای قرآنی این استان در حال فعالیت هستند.
خبر ۱۲ آبان ماه ۹۲ – سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فعلاً به جز آزمون مربیان پیش دبستانی، آزمون استخدامی نداریم.
علیاصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش جذب نیرو دارد؟»، اظهار داشت: هر کسی که بخواهد به موجب قانون وارد آموزش و پرورش شود، باید در آزمون استخدامی شرکت کند.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «آیا این وزارتخانه در آینده نزدیک آزمون استخدامی برگزار خواهد کرد؟»، گفت: اگر قانونی داشته باشیم و مجوزی بگیریم، جذب نیرو خواهیم داشت اما فعلاً به جز آزمون پیشدبستانیها، آزمون استخدامی نداریم که زمان آزمون مربیان پیشدبستانی هنوز مشخص نیست
خبر۲۸ مهر ۹۲ – کمبود پنج هزار نیروی بهداشت در وزارت آموزش و پرورش
معاون سابق سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بزرگترین مشکل این وزارتخانه، کمبود پنج هزار نیروی بهداشت در سطح مدارس کشور است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، کیومرث هاشمی روز سه شنبه در گردهمایی معاونان تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، افزود: مشکل نیروی انسانی در حوزه بهداشت باید به گونه ای برطرف شود؛ هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده و دو هزار و ۵۰۰ نفر از افراد رشته های مرتبط جذب شده اند.
وی ادامه داد: نیروی تربیت بدنی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شود و اگر سالی ۲۰۰ نفر در این حوزه بازنشسته شوند، ۵۰۰ نفر جذب خواهد شد.
مشاور و مدیرکل دفتر وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: در حوزه پیشگیری، سهم ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک و نیم میلیارد تومان بود اما بیشتر از یک میلیارد تومان به ما اختصاص نیافت.امسال با امضای قرارداد با ستاد مبارزه با مواد مخدر، این سهم به هفت میلیارد تومان رسید.
هاشمی گفت: که پس از وزارت کشور در بخش پیشگیری، بیشترین اعتبار در حوزه ورزش و جوانان تا ۲۵۰ میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص یافت.
وی افزود: در بحث آسیب های اجتماعی، برخی از مشکلات از خانواده ها نشات گرفته است.
مدیرکل دفتر وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: برخی از والدین درگیر اعتیاد هستند ، هنگامی که فرزندان آنها در کلاس درس حاضر می شوند، ذهن آنها درگیر مسائل دیگری است، این درحالی است که همه از او توقع دارند.
هاشمی افزود: در دوران وزارت حاجی بابایی در حوزه تربیت بدنی و سلامت ۱۵هزار نیرو جذب شد که بیش از ۹۰درصد آنها تحصیل کرده هستند.
وی ادامه داد: طرح شنا نیز در ۸۰ درصد مدارس پوشش داده شد و مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما در این زمینه کمبود امکانات مورد بحث بود.
هاشمی گفت: پیشنهاد چهارهزار سالن ورزشی در مدارس مطرح شد که هم اکنون دو هزار باب آن در حال ساخت است و ۵۰۰تا ۶۰۰سالن ورزشی ساخته شده است.
خبر ۲۷ مهر – به هیچ وجه نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش شود، گفت: به دلیل اینکه پاسخگوی خواستههای بعدی نیروهای جدید نیستیم، نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر علیاصغر فانی در نشست دیدار با روسای ادارات سواد آموزی سراسر کشور ضمن اشاره به مشکلات تحمیلی ناشی از اجبار در استخدام نیروی جدید در چند سال اخیر گفت: باید از پتانسیل و امکانات موجود در آموزش و پرورش در نهضت سواد آموزی استفاده کنیم. با توجه به اینکه زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که پس از ۳۵ سال هنوز آمار بیسوادی اعلام شود، باید طوری تلاش کنیم که بیسوادی هرچه زودتر ریشه کن شود.
وی افزود: باید در زمینه ریشه کنی بیسوادی هدفگذاری کنیم که از چه سنی به آن بپردازیم و در چه سنی به این مسئله توجه ویژه شود. فانی ادامه داد: در بحث سود آموزی اجبار وجود ندارد و این افراد خیلی تحت امر ما نیستند. معمولا این افراد کسانی هستند که سن بالایی دارند و مشغله و کارشان زیاد است و فرصت آزاد برای حضور سر کلاس درس ندارند و همین امر سواد آموزی برای این مجموعه را مشکل میکند.
وی با بیان اینکه فراموشی و رجعت یکی دیگر از مشکلات پیش روی سواد آموزی در کشور است، افزود: خیلی از این افراد به دلیل عدم تمرین و فراموشی دوباره به مرحله قبل بر میگردند، به همین دلیل است که رشتهای در دانشگاه تحت این عنوان به وجود آمده است. باید تلاش کنیم از افرادی که تحصیلکرده این رشته هستند و تخصص دارند بهره مند شویم.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید رهبری برای ریشه کنی بیسوادی تا پایان برنامه پنجم، باید این کار را در حد وسعمان هرچه زودتر با توجه به وقت کمی که باقی مانده است، اجرایی کنیم. فانی تاکید کرد: باید ورودی به بیسوادی نداشته باشیم. امروز مرتبا در حال تولید کردن بیسواد هستیم. باید معاونت آموزشی ابتدایی تلاش ویژهای کند و در مورد تولید افراد بیسواد اقدام لازم برای انسداد را انجام دهد. امروز در این خصوص ۹۸.۷ درصد تحت را پوشش قرار دادیم و ۱.۳ درصد باقی مانده است.
وی سه دلیل عدم حضور آموزش و پرورش در بعضی مناطق، دلایل فرهنگی که در بعضی مناطق مانع حضور دختران در کلاس درس میشود و منبع درآمد بودن کودکان برای خانواده را به عنوان علل تولید بیسوادی در کشور ذکر کرد و افزود: در مورد نگاه به کودکان به عنوان منبع درآمد خانواده، باید قوه قضاییه وارد عمل شود و در این امر سازمان را یاری کند. وی تاکید کرد: باید در ارتقای نیروی انسانی موجود تلاش کنیم. ماموریت سواد آموزی نباید طوری باشد که راسا وارد نظام آموزشی شود، بلکه باید مدیریت سواد آموزی را بر عهده بگیرد.
فانی در پایان گفت: امیدوارم در دورانی که در خدمت مردم هستم، بحث سواد آموزی را به جایی درست برسانیم و جشن بیسوادی را واقعا و به تدریج در استانهای کشور برگزار کنیم. در گام نخست باید آمارها در این زمینه را تثبیت کنیم زیرا هنوز آمار دقیقی از این وضعیت (بیسوادی) در کشور نداریم.
نظرات شما عزیزان: